Schimbarea calendarului
s-a făcut canonic în Biserica Ortodoxă ?
Nu.
„Părinții Sinodului I
Ecumenic de la Niceea, din (325), au hotărât ca toți creștinii de pretutindeni
să serbeze Paștile în prima duminică de după lună plină, care urmează după
echinocțiul de primăvară, iar în anii în care această duminică ar coincide cu
Paștile evreilor, 14 nissan (aprilie), Paștile creștinilor să se amâne în
duminica următoare sau îl sărbătoreau cu o săptămână mai înainte. Stabilirea
datei Paștelui se făcea după calcule astronomice de către Biserica Alexandriei
și se comunica tuturor Bisericilor prin epistole pascale sau festive”.[1]
Patriarhia Alexandriei,
este deci, Patriarhia care se ocupa de calendarului creştin ortodox şi de
problema calculării datei Paștelui prin însărcinarea dată ei de Sinodul I
Ecumenic. Aceasta înseamnă că doar din aceasta Patriarhie se poate schimba data
Paştilor în principal sau calendarul ortodox secundar deoarece alte probleme ce
privesc; durata lungimii postului, sărbătorirea unor sfinți cu cruce neagră sau
roșie, canonizarea unor sfinți, uniformozarea Tipicului Bisericesc etc. pot fii
hotărâte și de celelalte Patriarhii. Sinodul Ortodox din 1923 este necanonic
în ceea ce priveşte hotărârea lui
privind calcularea datei Paștelui, deoarece această decizie nu s-au luat în
Patriarhia Alexandriei, ci în Patriarhia Constantinopolului.
[1] Preotul Prof. Dr. Ioan Rămureanu, Istoria bisericiască universală, Manual pentru Seminarile Teologice, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii
Ortodoxe Române, București, 2004, pp. 105-106.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu